• چهارشنبه ٢ شهريور ١٤٠١-٠٩:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٠٤٧
گزارش روزنامه همشهری از هشتادو هشتمین جلسه شورا:

پرونده مدارس «کاشی آبی» روی میز شورای شهر

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، در آستانه بازگشایی مدارس، در صحن پارلمان شهری حاضر شد و گزارشی از کمبودها و درخواست‌ها ارائه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از هشتادو هشتمین جلسه شورا نوشت: امـــروز مهـم‌تـرین مشکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران مربوط به مدارس «کاشی آبی» است. مدیرکل آموزش‌وپرورش دیروز در هشتادوهشتمین جلسه شورای شهر تهران این موضوع را مطرح کرد و توضیحی درباره این مدارس داد و گفت که این مدارس در دهه40 از طریق سهم آموزش‌وپرورش از عوارض شهری ساخته شده‌اند که تاریخ تاسیس و میزان اعتبار و... روی کاشی‌های آبی رنگ درج و در نقاطی از بنای مدارس نصب شده است.
علیرضا کریمیان در ادامه به فرسودگی این مدارس اشاره و تأکید کرد: «اکثر این مدارس حدود 50‌تا‌60سال قدمت دارند و فرسوده شده‌اند اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن سند نمی‌تواند برای تخریب و نوسازی آنها اقدام کند.» به‌گفته او، اسناد این مدارس در اختیار شهرداری تهران است که با انتقال آنها به دولت با بهره‌برداری آموزش و پرورش مشکل این مدارس حل می‌شود.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم گفت که این مشکل را می‌توان با دولت از طریق تهاتر رفع کرد و به این منوال طلب دولت از شهرداری پیگیری شود.
به‌گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران دیروز قبل از شروع جلسه در جمع خبرنگاران گفت که کمک شهرداری‌های مناطق به مدارس یک سنت دیرینه است که همه‌ساله در آستانه بازگشایی مدارس انجام می‌شود. آنطور که مهدی چمران عنوان کرده است: «در بودجه شهرداری تهران ردیف اعتباری برای آموزش‌وپرورش پیش‌بینی‌شده است که برحسب نیاز مدارس توسط آموزش‌وپرورش توزیع می‌شود.» اعتبار پیش‌بینی‌شده 45میلیارد تومان است که در 4محور تجهیزات، مناسب‌سازی، برنامه‌های محتوایی و فعالیت‌های عمرانی هزینه می‌شود.

پایین‌بودن سرانه فضای آموزشی تهران
قبل از اینکه شورا وارد دستور جلسه شود مدت 20دقیقه زمان به مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران داده شد تا گزارشی از وضعیت مدارس و کمبودها و... ارائه دهد. علیرضا کریمیان هم از این فرصت استفاده کرد و آماری از مدارس و دانش‌آموزان و معلمان داد و گفت که شهر تهران در ۱۹منطقه حدود 5هزار واحد آموزشی دارد و یک‌میلیون و ۱۶۰هزار دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کنند و آموزش‌وپرورش حدود ۱۰۰هزار پرسنل دارد. او وضعیت فضای آموزشی شهر تهران را نامطلوب دانست و تأکید کرد: «متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ است اما این سرانه در شهر تهران ۴.۲ است؛ بنابراین پایتخت جزو استان‌های آخر کشور(البرز، تهران و سیستان و بلوچستان) از نظر فضای آموزشی محسوب می‌شود و از این‌رو نیازمند فضاهای آموزشی هستیم.» کریمیان با بیان اینکه امروز تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس بین ۸ تا ۱۰نفر از متوسط کشور بالاتر است(کلاس‌های آموزشی با 8 تا 10دانش‌آموز اضافی تشکیل می‌شود) عنوان کرد: «در این کلاس‌ها، هم تدریس و فعالیت برای معلمان و دانش‌آموزان سخت‌تر است و هم باعث افت کیفیت آموزشی می‌شود.» به‌گفته او، بالا بودن هزینه‌های ساخت مدرسه در تهران و راغب‌ نبودن خیرین به مشارکت در مدرسه‌سازی از یک‌سو و نبود زمین با کاربری آموزشی از سوی دیگر سبب بروز مشکلاتی در پایتخت شده است.

86مدرسه فرسوده و قدیمی
درگذشته حدود 186واحد آموزشی معروف به کاشی آبی در تهران وجود داشت که به‌گفته کریمیان، امروز تعداد قطعی آنها به 86مدرسه رسیده و به‌دلیل فرسودگی نیاز به مرمت و بازسازی و حتی تخریب و نوسازی دارند که با حمایت شهرداری تهران این امر محقق می‌شود.  او در پایان گفت که 3درصد عوارضی شهرداری سهم آموزش‌وپرورش است اما تا‌کنون این سهم مستتر بوده و دریافت نشده است.

نظرات و پیشنهادهای اعضای پارلمان شهری
پس از استماع گزارش مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهایی مطرح کردند.
مهدی چمران به موضوع جابه‌جایی مدارس اشاره کرد و گفت که برخی از مدارس کنار خیابان‌های شلوغ و پرسروصدا قرار گرفته‌اند. می‌توان با جابه‌جایی آنها از کاربری تجاری چنین فضاهایی استفاده کرد و آموزش‌وپرورش هم منتفع شود.
مهدی عباسی به فرصت میز خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و خواستار استفاده از این فرصت برای همکاری بیشتر با خیرین در امر مدرسه‌سازی شد.
سیداحمد علوی هم گفت که تا‌کنون فقط 10منطقه شهر تهران برای استفاده از اعتبار 45میلیاردتومانی تفاهمنامه امضا کرده‌اند.
مهدی اقراریان هم به حوزه ترافیک اشاره و عنوان کرد که با توجه‌ به بازگشایی مدارس و مشکلات حوزه ترافیک، شهرداری باید اهتمام ویژه‌ای برای حل این معضل داشته باشد.
نرجس سلیمانی هم با اشاره به طرح استقبال از مهر گفت که امسال مدارس با یک وقفه طولانی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، پس ضرورت دارد شهرداری تهران هم طرح استقبال از ماه مهر را با شور و اشتیاق جدی‌تری عملی کند.
علی‌اصغر قائمی هم موضوع مدارس مسجدمحور را مطرح کرد و خواستار توجه ویژه آموزش‌وپرورش به این موضوع شد.
زهرا شمس‌احسان هم با اشاره به تحصیل کودکان کار گفت که ۲۹مرکز آموزش پرتو و مدارس صبح رویش فعالیت می‌کنند که باید بتوانیم اقدامات مرتبط با توان‌افزایی این کودکان در زمینه تحصیل و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در این مدارس پیگیری کنیم. همچنین توسعه و تجهیز مدارس استثنایی باید در اولویت قرار گیرد.
سیدمحمد آقامیری عنوان کرد که معلم‌های توانمند جذب سیستم آموزش غیرانتفاعی شده و درنتیجه مدارس دولتی تضعیف شده‌اند؛ بنابراین لازم است صیانت فرهنگی و آموزشی از مدارس دولتی در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرارگیرد.
مهدی پیرهادی هم عنوان کرد که درگذشته براساس تفاهمنامه‌ای از ظرفیت مدارس برای ورزش بانوان و خانواده‌ها استفاده می‌شد که ضرورت دارد این تفاهمنامه دوباره اجرایی شود.
ناصر امانی به مدرسه نیمه‌ساخته محله عباس‌آباد شهرری اشاره کرد و گفت که این مدرسه توسط یک خیر ساخته شده و به مرحله نازک‌کاری رسیده است ولی بهره‌برداری نشده و به مرکز و خوابگاه معتادان تبدیل شده است و مسئولان آموزش‌وپرورش هم پاسخگو نیستند.

ایجاد حسابهای درآمدی توسط شهرداری 

در جلسه دیروز شورای شهر تهران ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران در واکنش به نامه اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری تهران درخصوص مصوبه تأیید حساب تمرکز وجوه درآمدی 23سازمان و شرکت شهرداری تهران گفت که شهرداری مکلف است حساب‌های درآمدی ایجاد کند و شرکت‌ها و سازمان‌ها ملزم هستند درآمد خود را به این حساب واریز کنند، اما گویا این شائبه به وجود آمده که تداخلی بین حساب سازمان‌ها ایجاد شده است.
 به گزارش همشهری، هیأت تطبیق فرمانداری تهران در نامه‌ای به مصوبه مذکور اعتراض کرده و آن را مغایر با آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها که همان شناسایی استقلال و شخصیت حقوقی شرکت و سازمان‌های تابع شهرداری بوده، دانسته است. مهدی اقراریان اما در جریان بررسی این نامه گفته نه‌تنها هیچ‌گونه مغایرتی با این آیین‌نامه ندارد، بلکه معتقدم از تلاش ما برای مبارزه با فساد ایراد و سوء‌برداشتی از سوی فرمانداری صورت گرفته است.»

سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران

یک فوریت طرح سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران برای سال‌های 1401تا 1404در جلسه گذشته شورای شهر تهران تصویب شده بود و دیروز برای تأیید و تصویب کلیات در دستور جلسه قرار داشت. میثم مظفر در فرایند بررسی آن گفت که براساس ابلاغیه وزارت کشور طرح‌های توسعه شهری از این به بعد به جای 5سال باید 4ساله تدوین شوند. او تأکید کرد: «سند الزامات درواقع سند سیاست‌ها و راهنمای عملی است که قاعدتا کمیسیون‌ها مداخله خواهند داشت و نظرات و پیشنهادها لحاظ می‌شود.
همچنین در این سند یک ماده‌ واحده وجود دارد که براساس آن شهرداری مکلف است لایحه برنامه چهارم را از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ تا پایان مهرماه امسال به شورا تحویل دهد.» این سند با 4بخش (راهبردها و اهداف کلان، اولویت‌ها، چارچوب و ساختار برنامه، نظارت – پایش و ارزیابی) و 19اولویت با موافقت اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.

تصویب یک فوریت اخذ بهای خدمات از اتباع خارجی

یک فوریت لایحه شهردار تهران درخصوص اصلاحیه مصوبه اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجرین و اتباع خارجی هم در جلسه دیروز شورای شهر تهران تصویب شد و مهدی چمران در ضرورت یک فوریت این لایحه گفت: «هرساله موضوع اخذ بهای خدمات از مهاجرین و اتباع خارجی مطرح می‌شود؛ چراکه تعداد زیادی از مهاجرین از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند، اما هزینه‌ای نمی‌پردازند. با هماهنگی اداره اتباع مقرر شده که از این افراد بهای خدمات اخذ شود.» 

 تذکرات 
 
میثم مظفر-رئیس کمیته بودجه شورای شهر

گود فرهنگ  از سال1394 به‌منظور تأمین پارکینگ طبقاتی که نیاز جدی شهروندان در آن محدوده است، ایجاد شده اما متأسفانه این پروژه رها شده و یک سرمایه و دارایی ارزشمند شهرداری سال‌هاست که بلوکه شده است. ارتفاع این گود در برخی نقاط به بیش از 40متر می‌رسد و به لحاظ ایمنی بسیار نگران‌کننده است.

مهدی بابایی-رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران

باتوجه‌به رونمایی از اپراتور سامانه پایش هوشمند اعلام حریق و ایجاد زیرساخت، از شهردار تهران می‌خواهیم این موضوع دراسرع‌ وقت در دستور کار قرار گرفته و پیش‌بینی لازم جهت تأمین منابع مالی برای ایمن‌سازی و تجهیز و اتصال ساختمان‌های متعلق به شهرداری به سامانه پایش هوشمند اعلام حریق در بودجه سنواتی لحاظ شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: